Technologie finansowe wspomagają sprzedaż internetową
Partnerstwo gigantów sprzedaży internetowej i startupów z sektora technologii finansowych staje się źródłem siły współczesnej gospodarki.
Zapewnienie możliwości finansowania zakupów na korzystnych warunkach już od dawna jest niezbędnym warunkiem odniesienia sukcesu na rynku e-commerce. Aktualnie obowiązujący światowy trend to partnerstwo internetowych sprzedawców z dynamicznie rozwijającymi się przedsiębiorstwami z sektora technologii finansowych. Ciekawe jest, że bardzo często nie są to tradycyjne banki. Postrzegają one szybkie systemy ratalne za rynek zbyt ryzykowny, tymczasem wiele małych i średnich przedsiębiorstw potrzebuje produktów finansowych dających realne wsparcie umożliwiające rozpoczęcie sprzedaży przez internet.
W czasie pandemii klienci rzadziej odwiedzają tradycyjne sklepy
Ale nie tylko to jest przyczyną kilkudziesięcioprocentowych wzrostów sprzedaży w branży e-commerce. Istotne jest również to, że dzięki sprzedaży przez internet obie strony – zarówno sprzedawcy jak i kupujący odnoszą znaczące korzyści ekonomiczne. Dlatego innowacje w technikach sprzedaży, które aktualnie obserwujemy, bez wątpienia zostaną z nami na dłużej. Redukcja kosztów związanych ze sprzedażą może być ratunkiem dla wielu przedsiębiorstw w czasie kryzysu a inwestycja w cyfrowe kanały sprzedaży bez wątpienia pozwala na optymalizację strategii sprzedażowej. Oszczędności mogą wynikać z likwidacji kosztownych struktur takich jak regionalne przedstawicielstwa handlowe lub eliminacji pośredników. Dzięki temu uproszczeniu ulega struktura firmy a całość zysku pozostaje w przedsiębiorstwie.
Amerykański gigant rynku e-commerce – Amazon, bardzo aktywnie rozbudowuje finansową stronę swojego biznesu. Te działania mają trzy cele: przyciągnięcie na platformę większej ilości sprzedawców, większej ilości kupujących oraz ułatwienie im łatwej i korzystnej współpracy. Narzędziami, jakie mają to zapewnić są nowoczesne technologie rozliczeń, produkty depozytowe oraz pożyczkowe. Amazon już od wczesnych lat dwutysięcznych konsekwentnie inwestuje w technologie finansowe. W 2007 roku zainwestował w firmy TextPayMe i Bill Me Later. Pierwsza z nich była innowacyjnym serwisem dzięki któremu można było dokonywać płatności typu peer to peer, druga to dostawca programów finansowania sprzedaży dla sieci detalicznych. Późniejsze lata to rozwój cyfrowych portfeli i usługi Amazon Pay działającej nie tylko w internecie ale również w tradycyjnych punktach sprzedaży.
Z kolei Provema – polskie przedsiębiorstwo z sektora technologii finansowych przyjęło odwrotne podejście. LoanByLink katowickiego fintechu to zintegrowana wtyczka w dużym stopniu upraszczająca cały proces przekształcania witryny internetowej w sklep e-commerce. Jest to wyjście naprzeciw potrzebom firm potrzebujących szybko zbudować skuteczną strategię sprzedaży w sieci. Rozwiązanie posiada rozbudowane funkcje analityczne pozwalające na zarządzanie zarówno sprzedażą produktów, jak i usługami związanymi z finansowaniem.
Do tej pory Provema skupiała się na autorskich rozwiązaniach korzystających z potencjału sztucznej inteligencji. Bazujący na algorymtach projekt fintechu wykorzystano już m.in. do oceny ryzyka kredytowego. Co za tym idzie – znacząco przyspieszeno procesy udzielania kredytów oraz zmniejszeno ryzyko szkodowości. System Provemy jest w stanie obsłużyć do 10 000 wniosków kredytowych jednocześnie. Teraz firma postanowiła wykorzystać te doświadczenia do zbudowania skutecznych produktów informatycznych dla przedsiębiorstw chcących rozwijać sprzedaż internetową.