Sposób dostawy coraz ważniejszym czynnikiem wyboru sklepu internetowego
Rozwój zakupów przez Internet powoduje wzrost znaczenia sposobu dostawy jako czynnika wpływającego na wybór konkretnego miejsca zakupu. Jak wynika z badania ”Covidowe zakupy świąteczne”[1] przeprowadzonego przez IQS, dla 4/10 Polaków jest to na tyle ważny element finalizacji transakcji, że zdarzyło się im zrezygnować z wybranego sklepu internetowego ze względu na brak preferowanej metody dostarczenia przesyłki.
Jak pokazują badania, do tej pory ponad 50 proc. tegorocznych zakupów świątecznych zrealizowaliśmy w sieci. Zakupy przez Internet równie chętnie robili mężczyźni jak i kobiety. Jednak najbardziej otwarte na tę formę zakupową są nadal osoby młodsze, do 24 roku życia. Wielkość miejscowości zamieszkania nie ma już takiego znaczenia – równie chętnie przez Internet kupują osoby mieszkające na wsiach, jak i w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców.
Pandemia i związane z nią ograniczenia spowodowały przeniesienie części handlu do Internetu
W porównaniu z rokiem ubiegłym, aż 2/3 Polaków deklaruje, że zwiększyło ilość świątecznych zakupów w kanale e-commerce. Widać to najwyraźniej w grupie młodych między 18 a 24 rokiem życia – w tej grupie deklarowany wzrost udziału zakupów przez Internet wynosi aż 78% – przyznaje Klaudia Król, badacz IQS, zajmujący się badaniami rynku kurierskiego.
Główną metodą odbioru przesyłki dla aż 59 proc. badanych są Paczkomaty. Zdecydowanie mniej, bo 29 proc., jako główną metodę odbioru paczki, wskazuje standardową przesyłkę kurierską.
„Nie jest dla nas zaskoczeniem, że dla tak wielu respondentów głównym sposobem odbioru przesyłek są Paczkomaty – zwłaszcza, że jest to metoda wciąż najczęściej wybierana przez ludzi młodych, którzy stosunkowo częściej kupują online. Warto jednak zauważyć, że Paczkomaty / automaty do odbioru paczek zyskują na popularności również w grupie osób powyżej 55 roku życia. Wpływać może na to wiele czynników, ale niewykluczone, że liczba użytkowników automatów w tej grupie wiekowej będzie nadal rosnąć.” – komentuje Klaudia Król z IQS.
Co ważne, aż 43% Polaków zdarzyło się zrezygnować z zakupów w wybranym sklepie internetowym ze względu na brak preferowanej metody dostawy paczki – zwłaszcza w grupie osób, dla których główną metodą odbioru przesyłki są Paczkomaty.